gaz czy benzyna. które paliwo jest najbardziej opłacalne. bziuk

Wybór auta dla firmy oraz wybór, które paliwo jest najbardziej opłacalne, często okazuje się być bardzo skomplikowaną decyzją. Trzeba wziąć pod uwagę wiele różnych czynników – nie tylko rozmiar danego modelu, jego funkcjonalność oraz cenę zakupu, ale również typ silnika i jednak związany z nim rodzaj paliwa. Co wybrać: benzynę, diesla czy LPG? Który rodzaj paliwa jest najkorzystniejszy w przypadku firmowego samochodu?

Kupno samochodu (zarówno prywatnego, jak i firmowego) to dopiero początek wydatków. Choć podczas podejmowania decyzji często wydaje nam się, że kluczową rolę gra cena zakupu auta, w rzeczywistości równie ważne są koszty, które będziemy ponosili w miarę jego użytkowania. Jeśli wybierzemy źle, kierując się niewłaściwymi pobudkami, jeszcze niejednokrotnie będziemy żałowali swojej lekkomyślności. Właśnie dlatego tak ważne jest to, by dobrze przemyśleć swoją decyzję, biorąc pod uwagę wszystkie „za” i „przeciw”. Bardzo często zdarza się, że auto, w które musimy więcej zainwestować na starcie, w rzeczywistości wychodzi nam dużo taniej niż model, który przyciąga atrakcyjną ceną. Bardzo duży wpływ na przyszłe koszty ponoszone w związku z użytkowaniem pojazdu ma typ silnika oraz związany z nim rodzaj paliwa, który będziemy musieli tankować na stacjach. Które paliwo jest najbardziej opłacalne tak naprawdę?

Warto pamiętać, że choć cena samego paliwa jest bardzo ważna, w rzeczywistości ten czynnik może być bardzo mało wymierny – stawki zmieniają się przecież z miesiąca na miesiąc. Typ używanego paliwa warunkuje jednak rodzaj silnika, a co za tym idzie – jego najczęstsze usterki oraz koszty ich naprawy. Wielu kierowców deklaruje zadowolenie z wybranego przez siebie modelu samochodu tylko do momentu, w którym muszą zmierzyć się z koniecznością poważnej naprawy. Dopiero wówczas często okazuje się, czy auto rzeczywiście jest tak ekonomiczne, jak wydawało się na początku.

Nie trzeba być wielkim znawcą, by zdawać sobie sprawę, że paliwo LPG, czyli popularny gaz (stanowiący mieszankę propanu i butanu) jest zdecydowanie najtańszy. Oczywiście, ceny te zmieniają się jak w kalejdoskopie – raz wynoszą trochę powyżej złotówki, innym razem prawie trzy złote. Nie da się jednak ukryć, że zwykle jest to paliwo bezkonkurencyjne, jeśli chodzi o niskie ceny zakupu. Najdroższa jest zaś benzyna, która kosztuje ok. dwóch razy więcej. Pośrodku plasuje się diesel, którego tankowanie również uważane jest za dość ekonomiczną opcję.

Wybierając auto firmowe, rzeczywiście warto zastanowić się nad tym, które paliwo jest najbardziej opłacalne. Większość samochodów użytkowanych przez przedsiębiorstwa znajduje się w ciągłym użyciu, a co za tym idzie – należy liczyć się z częstą koniecznością tankowania paliwa. LPG od lat stanowi najkorzystniejszy wariant w tej kwestii. Co prawda na starcie zwykle trzeba za niego zapłacić nieco więcej, jednak inwestycja ta szybko się zwraca – zwłaszcza w przypadku tych, którzy dużo jeżdżą, co dotyczy znakomitej większości firmowych aut.

benzyna czy gaz. które paliwo jest najbardziej opłacalne. bziuk

W tym miejscu warto wspomnieć o innych kosztach związanych z posiadaniem określonego rodzaju silnika. Pierwszym z nich jest coroczny przegląd stanu technicznego silnika – badania silników na gaz są droższe. Oprócz tego kierowcy zobowiązani są do okresowych przeglądów instalacji gazowej, a także muszą wymieniać filtry, których nie ma w innych samochodach. Oczywiście, opisane koszty nie są ogromne – ich wysokość zamyka się w ok. 100-200 zł rocznie. Nie jest to imponująca kwota i trudno ją porównać z oszczędnościami na paliwie, jednak należy o niej pamiętać i doliczyć ją do budżetu przeznaczanego na koszty eksploatacji samochodu.

Podobne obawy można mieć w przypadku rozważania kupna diesla. Takie paliwo rzeczywiście jest dość ekonomiczne, jednak nie należy zapominać o kosztach użytkowania pojazdu. Taki samochód najlepiej sprawdza się w przypadku pokonywania znacznych odległości i częstego wyjeżdżania za miasto. Jeśli takie auto jeździ głównie po mieście, kwestią czasu staje się usterka filtra DPF, której naprawa potrafi być naprawdę kosztowna. Jazda po mieście wiąże się z częstym staniem w korkach, rozwijaniem małych prędkości oraz pokonywaniem niewielkich odległości. Taki sposób użytkowania diesla można uznać za nieprawidłowy, ponieważ wiąże się on nie tylko z dużym ryzykiem uszkodzenia wspomnianego filtra, ale również z takimi problemami jak uszkodzenie zaworu EGR, wtryskiwaczy, turbosprężarki lub koła dwumasowego. Wszystkie te elementy nie należą do tanich, a konieczność ich naprawy może być dla firmy sporym obciążeniem. Z tego powodu w przypadku firm, których samochody używane są głównie do typowej, miejskiej jazdy, lepiej sprawdzą się silniki benzynowe. Co prawda koszt takiego paliwa bywa spory, jednak trudno porównać go z ceną naprawy typowych dla diesla usterek. Jeśli upieramy się przy tanim paliwie i sporo jeździmy, lepiej zainwestować w instalację gazową – jest to dość duży, jednorazowy wydatek, który jednak w przypadku częstej jazdy dość szybko się zwraca.

Decydując się na konkretny rodzaj silnika, należy pamiętać również o tym, że kiedyś prawdopodobnie będziemy chcieli sprzedać samochód. W tym przypadku ważne jest to, czy dany samochód szybko traci na wartości. W tej kwestii przewagę mają diesle – są nieco droższe w zakupie, jednak po jakimś czasie możemy dobrze je sprzedać. Natomiast samochody na gaz z drugiej ręki często oceniane są jako mocno wyeksploatowane, przez co kupcy nie są skłonni wydawać na nie dużych sum pieniędzy. Tak więc, które paliwo jest najbardziej opłacalne zależy przede wszystkim od jego właściciela, przeznaczenia samochodu oraz jego eksploatacji. 

Najnowsze komentarze