Samochód firmowy, Busy dostawcze wynajem Warszawa, bziuk

Samochody firmowe są kupowane teraz częściej niż auta dla osób prywatnych. Jednak czym się kierują specjaliści przy wyborze samochodu dla swojej firmy? Jakie modele cieszą się największą popularnością? Firmy są teraz największym klientem salonów samochodowych, ponieważ biorąc pod uwagę, jakie są zarobki na polskim rynku, osoby prywatne wciąż wolą auta używane.

Pierwszym pytaniem, jakie trzeba postawić przed wyborem samochodu firmowego, to do kogo skierowane jest auto. W zależności od stanowiska zajmującego przez danego pracownika ci z niższego szczebla zazwyczaj używają samochodów z segmentu B, jednak coraz więcej firmy decyduje się na podniesienie jakości pojazdów i decyduje się na segment C. Kolejne pytanie to do czego auto będzie potrzebne. Czy ma to być coś w rodzaju bonusu, dodatku do pensji czy ma być narzędziem do pracy? Przy tym ostatnim sprawa robi się nieco bardziej skomplikowana.

Przedsiębiorstwa decydują się na samochody osobowe, chociaż pojazdy typu van mają większą przestrzeń ładunkową i można odliczyć od nich cały podatek VAT. Decyzję tą podejmują na podstawie faktu, że vany nie są traktowane jako auta osobowe i cena odsprzedaży jest znacznie wyższa. Z kolei rosnące ceny oleju napędowego i spadające ceny benzyny spowodowały dokładniejsze kalkulacje opłacalności droższych samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Jeśli firmowe auto ma do przejechania około 300 kilometrów dziennie, warto zastanowić się nad instalacją skroplonego gazu ziemnego (CNG). Koszt zakupy takiej instalacji to aż 10 tysięcy złotych, więc nie mało, jednak koszt przejechania 100 kilometrów spada o około 14 złotych, więc warto przemyśleć czy nie jest to bardziej opłacalna opcja. Instalacje na gaz LPG również z roku na rok są coraz tańsze, a koszt to około 18 złotych na 100 kilometrów. Ponadto, LPG jest najmniej podatny na skoki cen. Jednak trzeba pamiętać, że silniki wysokoprężne są bardziej podatne na awarie w przypadku ciągłego rozgrzewania i wychładzania turbiny jak na przykład dzieje się w czasie jazdy w mieście i częstych postojów.

Polskie przedsiębiorstwa najczęściej wybierają samochody z silnikami Diesla. Jednak jeśli zwrócić uwagę na TCO (całkowity koszt w trakcie użytkowania auta), dodać do tego ewentualne sumy wydane na wymianę części, okazuje się, że samochody z napędem benzynowym są rozsądniejszym i tańszym wyborem. To dzięki TCO klienci coraz pewniej skłaniają się ku zakupowi hybrydy, która co prawda jest droższa od standardowych samochodów, ale ich zaletą jest niewielki koszt użytkowania, co w pewnym sensie zwraca koszty zakupu.

Samochód firmowy, Busy dostawcze wynajem Warszawa, bziuk

Opracowane przez ARC Rynek i Opinię badanie z sierpnia 2014 roku odpowiada na pytania, na co uwagę zwracają firmy przy wyborze samochodu. Pierwszym faktorem jest cena, dalej mamy koszty ponoszone w trakcie użytkowania, a następnie bezawaryjność. O wiele dalej znajduje się komfort, marka czy funkcjonalność pojazdu, co przecież powinno być najważniejszymi czynnikami przy podejmowaniu tej decyzji. Firmy uważają, że nie warto kupować za dużego samochodu, z którego przestrzeni nie będziemy korzystać – w tym przypadku to marnowanie pieniędzy. Jeszcze jednym ważnym czynnikiem jest wartość rezydualna, czyli końcowa samochodu w momencie odsprzedaży. Kiedy pozbywamy się pojazdu z firmy, możemy zyskać lub stracić kilkanaście procent realnej ceny. Wartość rezydualna jest uwarunkowana opinią i zainteresowaniem danym autem na rynku. Na logikę, jeśli opinie są dobre, wartość rezydualna jest wysoka, z kolei, jeśli są kiepskie, wartość gwałtownie spada.

Nie jest jednak do końca przesądzone, że przedsiębiorstwa wybiorą nowe samochody. Fakt faktem jest to bardziej popularna decyzja, jednak ze względu na import samochodów używanych z Europy Zachodniej, ich ceny gwałtownie spadły i już za kilkanaście tysięcy złotych można być posiadaczem przyzwoitego pojazdu, które może służyć jako auto firmowe. Starsze auta nie tracą dużo na wartości, więc stosunek ceny zakupu i odprzedaży jest korzystniejszy. Problem pojawia się jednak w kwestii napraw i ewentualnego braku samochodu z powodu kolizji czy wypadku. Nowe samochody mają dwuletnią gwarancję, a zdarza się również, że niektórzy dealerzy marek zapewniają auta zastępcze na czas naprawy.

Nie mniej ważnym czynnikiem jest również bezpieczeństwo firmowego auta. Utarte myślenie, że przeciętny samochód powinien być jak najprostszy, często prowadzi do wyboru samochodu, pomijając kwestie bezpieczeństwa, które są niezwykle istotne. Przydatną usługą jest zdalna diagnostyka pojazdu, która pozwala na zdalne zweryfikowanie najważniejszych parametrów w samochodzie. Opel wpadł na jeszcze inny pomysł, jakim jest kamera Opel Eye. Rozpoznaje znaki drogowe, wskazuje odległość od pojazdu przed nami i ostrzega przed kolizją. Rozwiązanie bardzo ciekawe i innowacyjne, oby jednak nie uśpiło czujności kierowców, ponieważ nawet z najnowszą technologią dbającą o nasze bezpieczeństwo, my również musimy uważać na drodze i pozostać skupionym w trasie.
Zastanowienie się nad wyborem samochodu firmowego, biorąc pod uwagę wszystkie czynniki i informacje na rynku wtórnym, pozwolą uniknąć pułapek i rozczarowań. Cena nie jest najważniejszym faktorem, warto zwrócić uwagę na inne aspekty, dzięki których pojazd, który wybierzemy, będzie nam służył długie lata, a my będziemy zadowoleni z wyboru.

Najnowsze komentarze